Kuinka nopeasti nestehukka paranee?

Juomalla tarpeeksi vettä on yksi hyödyllisimmistä asioista, joita voit tehdä pysyäksesi terveenä. Vesi on elintärkeää kehosi toiminnan kannalta. Nestehukka tapahtuu, kun kehosi menettää enemmän nestettä ja elektrolyyttejä kuin mitä kokonaisen elektrolyytti- ja nestemäisen saannin.

Kuinka nopeasti nestehukka paranee?
Kuinka nopeasti nestehukka paranee?

Nestehukka voi tapahtua, kun joudut liikuntaan tai työskentelemään kuumassa säässä. Näissä tapauksissa olet vaarassa menettää säännöllisesti nestettä liiallisen hikoilun kautta. Tämä voi aiheuttaa nestehukan. Muita tilanteita ovat sairaus tai liiallinen virtsaaminen, kun sinulla on liikaa diureetteja. Kun se iskee, kuinka kauan nestehukasta toipuminen kestää ja mikä on sen takana oleva tiede?

Tässä artikkelissa opit nestehukasta, mitä se tekee kehollesi ja kuinka kauan nestehukan toipuminen kestää. Opit myös parhaat tavat lievittää nestehukkaa.

Mikä on nestehukka?

Nestehukka tapahtuu, kun kehosi menettää enemmän nestettä ja elektrolyyttejä kuin mitä otat sisään. Elektrolyytit ovat pieniä mineraalihiukkasia, jotka ovat liuenneet nesteeseen, ja ne ovat myös välttämättömiä kehosi hyvälle toiminnalle.

On monia syitä nestehukalle, eikä kaikilta niiltä voi välttyä. Nestehukan syy määrittää sen, kuinka paljon nestettä menetät, nestehukan tason ja kuinka kauan siitä kestää toipua.

Yleisiä nestehukan syitä ovat:

  • Intensiivinen liikunta
  • Pitkäaikainen altistuminen kuumuudelle
  • Flunssa tai vilustuminen
  • Kuume
  • Liiallinen alkoholin käyttö
  • Oksentelu ja ripuli
  • Sairaudet kuten munuaissairaus
  • Diureetit (aineet, jotka lisäävät virtsan tuotantoa)

On yleistä altistua toimille, ympäristöille tai olosuhteille, jotka aiheuttavat nestehukkaa. Asiantuntijat suosittelevat, että yrität pysyä nesteytettynä juomalla tarpeeksi nestettä, etenkin jos olet alttiina nestehukalle.

Kuinka nopeasti nestehukasta toipuminen kestää?

Nestehukasta toipuminen vaatii kehosi menettämän nesteen ja elektrolyyttien korvaamista. Kuinka kauan nestehukasta toipuminen kestää riippuu siitä, kuinka nestehukassa olet.

Tutkimukset osoittavat, että voit lievittää lievän nestehukan noin 45 minuutissa. Kuitenkin kohtalaisesta vaikeaan nestehukkaan toipuminen kestää kauemmin, mutta tämä riippuu siitä, minkä tyyppisiä ja kuinka paljon nesteitä ja elektrolyyttejä otat. Jos kärsit vakavasta nestehukasta, saatat tarvita jopa 24 tuntia ja suonensisäisiä nesteitä nestehukan lievittämiseksi.

Myös nestehukan aiheuttaja vaikuttaa. Esimerkiksi munuaissairauksista kärsivät voivat kärsiä kroonisesta nestehukasta, koska heidän munuaisensa eivät välttämättä kykene säilyttämään tarpeeksi vettä. Jos kärsit kroonisista sairauksista, varmista, että neuvottelet lääkärisi kanssa.

Jos haluat nopeuttaa toipumistasi nestehukasta, harkitse nesteytysjuoman käyttöä, joka sisältää oikean tasapainon elektrolyyttejä ja jonka elimistö voi imeä tehokkaammin. Kuten olemme maininneet, nestehukkaan liittyy sekä nesteen että elektrolyyttien menetys. Hyvä nesteytysjuoma tulisi sisältää elektrolyyttejä veden lisäksi. Pelkkä vesi yksinään ei voi korjata nestehukkaa, koska siinä ei ole tarpeeksi elektrolyyttejä.

Siksi joskus, vaikka juotkin paljon vettä, voit silti tuntea janon. Lisäksi liiallisen veden juominen on vaarallista, koska se voi johtaa vesimyrkytykseen, vakavaan tilaan, joka johtuu natriumelektrolyyttien menetyksestä, kun kehosi yrittää päästä eroon ylimääräisestä vedestä.

Monia nesteytysjuomia, jotka sisältävät elektrolyyttejä, on saatavilla markkinoilla, mutta useimmat niistä eivät yllä tarpeeksi pitkälle. Esimerkiksi kookosvesi on runsaasti elektrolyyttejä, mutta siinä ei ole oikeaa tasapainoa. Lisäksi siinä on liikaa kaliumia, mikä voi aiheuttaa epäsäännöllisiä sydämenlyöntejä.

Kuinka hoitaa nestehukkaa kotona

Jos huomaat nestehukan merkkejä tai oireita, ota kotona toimenpiteitä tilan hoitamiseksi ennen kuin se pahenee:

  • Vesi: Paras tapa nesteytyä on yksinkertainen – juo vettä! Varmista, että juot jatkuvasti vettä kuumina päivinä pysyäksesi nesteytettynä koko päivän ajan ja välttääksesi nestehukan. Vesi ei sisällä lisättyjä kaloreita, sokeria tai kemikaaleja, joten se on paras tapa pysyä nesteytettynä.
  • Elektrolyyttijuomat: Korkean intensiteetin harjoittelun tai urheilun aikana elektrolyyttijuoma voi nesteyttää kehosi ja antaa sille tarvitsemansa energian suorittaa korkealla tasolla.
  • Rasvaton maito: Rasvaton tai vähärasvainen maito voi olla loistava vaihtoehto nesteyttämiseen. Kuten urheilujuomat, maito sisältää luonnostaan elektrolyyttejä ja tasapainottaa kehosi vesimäärää. Tämä ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto kaikille. Jos maito ja maitotuotteet aiheuttavat vatsavaivoja tai olet laktoosi-intolerantti, vältä maiton juomista nesteytymiskeinona.

Sen sijaan pelkkä vesi tai elektrolyyttien lisääminen veteen voi olla paras vaihtoehto. Muista, että voimakkaan harjoituksen jälkeen kehosi tarvitsee korjata menetetyt ravintoaineet ja lihaskudos, joten nesteytys on erittäin tärkeää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *