Viime vuosien aikana silmämme ja korvamme ovat jo ehkä liikaakin tottuneet ikäviin uutisiin. Epävarmuuden keskellä Lapin tulevaisuus näyttää kuitenkin hyvältä. Tästä kertovat monet vaikkapa matkailua koskevat positiiviset uutiset. Kuluneen talven aikana olemme saaneet lukea monta kertaa, kuinka matkailijat Keski-Euroopasta, Aasiasta ja aina Australiasta saakka ovat löytäneet Lapin. Ulkomaalaisten yöpymiset Lapissa ovat tuplaantuneet vuodesta 2000.

Vieraillessani Kemin satamassa kuulin, että jäänmurtaja Sammolla on menossa ennätysvuosi. Vaikka kausi päästiin aloittamaan huonon jäätilanteen vuoksi vasta tammikuulla, ennusteen mukaan huhtikuun puoleen väliin mennessä jäänmurtajalla vierailee tällä kaudella 16 500 asiakasta. Tänä vuonna kasvu on ollut peräti 20 %. Näistä matkailijoista 99 % on ulkomaalaisia. Ennakkovaraustilanne ensi vuodelle enteilee myös hyvää.

Vierailu jäänmurtajalla voi olla samanlainen elämys ulkomaalaiselle kuin itselleni vierailu vaikkapa Egyptin pyramideilla. Turistit ovat löytäneet myös revontulibongauksen, kun olemme vihdoin oppineet markkinoimaan niitä. Matkailijat yöpyvät lumi-igluissa, käyvät lumikenkäilemässä ja ajelevat moottorikelkoilla. Lapin matkailustrategiassa linjataan yhdeksi strategiseksi tavoitteeksi, että Lappi tarjoaa monipuolisia ja kansainvälisesti vetovoimaisia matkailutuotteita ympärivuotisesti. Tässä riittää haastetta, mutta asioista ei pidä tehdä liian vaikeita.

Lapin matkailun menestyksen avain onkin siinä, että osaamme myydä muille itsellemme tuttuja asioita. Ymmärrämmekö vieläkään lappilaisuuden ja Lapin luonnon arvoa tarpeeksi? Tiedämmekö, mitä ulkomaalaisille merkitsee se, että Suomessa voi juoda vettä suoraan tunturipurosta tai, että puista roikkuu naavaa, joka kertoo Euroopan puhtaimmasta ilmasta? Muistammeko, että meillä on Euroopan viimeisimmät erämaat ja tiedämmekö, että keskieurooppalaiset ovat valmiita maksamaan siitä, että he pääsevät patikoimaan hiljaisuuteen?

Lapissa on kehitetty omalaatuisia lappilaisia matkailutuotteita, mutta meillä on paljon myös hyödyntämätöntä potentiaalia. Olemme tottuneet olemaan hieman jäyhiä ja vähättelemään itseämme, emmekä oikein ole osanneet arvostaa osaamistamme, emmekä asuinseutuamme. Matkailun kasvusta kertovat uutiset vihjaavat vahvasti, että on aika parantaa tavat tässä asiassa.

Pääministeri Sipilä vieraili Lapissa muutama viikko sitten. Vierailun yhteydessä järjestetyssä yrittäjätapaamisissa nousi esiin suomalaisen työn arvo ja laatu, mutta myös se, että matkailijat arvostavat suomalaisten matkailuosaamista juuri suoran ja jäyhän luonteemme vuoksi. Maailmalla juuri suomalaisuus myy ja työtämme arvostetaan.

Hyvä pöhinä matkailun saralla jatkuu. Ympäri Lappia on suunnitteilla isoja investointeja, jotka luovat työpaikkoja. Matkailua itsessäänkin voi pitää eräänlaisena jäänmurtajana – se murtaa taantumaa ja avaa väylää kohti menestystä.